איך לטפל בשבץ מוחי?

ראשונה חשוב מאוד לדעת לזהות מצב של שבץ כיון שטווח הטיפול בו הנזק שישאר יהיה מינימלי ככל האפשר הוא 3 שעות בלבד. אמנם נשמע הרבה, אך זה לא הרבה זמן בכלל. שבץ מופיע כאשר חלק מרקמת המוח אינה מקבלת אספקה מספקת של דם מחומצן, עקב פגיעה בכלי דם. 95% ממקרי המוות כתוצאה משבץ מוחי מתרחשים מחוץ לכותלי בית החולים.

שתי סיבות עיקריות לשבץ:

1.שבץ איסכמי- נגרם ב80% מהמקרים, האירוע נגרם בדרך כלל על ידי סתימה מקריש דם או לשחרור תסחיף הגורם לחסימה בכלי דם במוח. לרוב שבץ זה אינו גורם למוות בשעה הראשונה וחולים הסובלים מסוג זה הם מועמדים לטיפול טרומבוליטי, לכן קיימת חשיבות מאוד גדולה בפינוי מהיר לבית החולים.

2.שבץ המורגי-20% מהמקרים. המחלה על פי רוב קשורה ביתר לחץ דם, ולכן ניתנת למניעה. האפשרויות הן דימום עקב פגיעה בכלי דם גדול או דימום כמו אנוריזמה (מפרצת). כמו כן, ישנם מקרים בהם ניתן להשתלט על דימום תוך מוחי באופן כירורגי.

גורמי סיכון:

נשלטים: יתר לחץ דם, עישון, שבץ קודם/TIA קודם, מחלות לב, סוכרת, ושימוש בסמים.

בלתי נשלטים: גיל מתקדם, מין, מוצא, היסטוריה משפחתית, שבץ קודם.

סימנים:

עלינו לחפש 3 סימנים בולטים:

א. צניחה של אחת מזוויות הפה- פנים- באופן תקין שני צידי הפנים ינועו בצורה שווה בעוד באופן לא תקין אחד מצידי הפנים לא ינוע דבר שיתבטא במיוחד בחיוך.

ב. דיבור מרוח או לא ברור- באופן תקין החולה ידבר בצורה שוטפת ולא יבליע מילים בעוד בחולה הסובל משבץ הנפגע ידבר בצורה עילגת או לא ידבר כלל.

ג. חולשה/שיתוק בגפיים בגוף- באופן תקין הידיים יזוזו או לא יזוזו כלל ביחד בעוד בשבץ יד אחת תנוע יותר מהר מהשנייה. ניתן לבצע בדיקה זו על יי כך שנבקש מהחולה לעצום את עיניו לעשר שניות ולהרים את ידיו. סימנים נוספים שצריך לשים לב אליהם: שינויים במצב הכרה וההתנהגות עד לאובדן הכרה, אישונים בלתי שווים בדימום, תתכן נשימה עם נחירות. TIA: Transient Ischemic Attk

תת סוג של שבץ זה הינו אירוע מוחי חולף אשר סימניו הם סימנים זהים לCVA על רקע איסכמי, משכו עד 30 דקות. זהו מצב של "שבץ הפיך" בו כל הסימנים של שבץ נעלמים ספונטאנית תוך 15 דקות עד 24 שעות מהופעתם. מצב זה מהווה מעין תמרור אזהרה לשבץ עתידי, כיוון ש5% מחולים אלו שלא יטופלו יעברו CVA. גורם מרכזי לTIA הינו מחלה של עורק הצוואר.

חשוב להדגיש כי כמגיש עזרה ראשונה מאוד קשה לדעת להבחין בין cva ל-TIA הזמני, וכל מקרה של שבץ יטופל ויפונה לבית החולים. וגם במקרה של TIA יש לפנות לבית החולים לקבלת טיפול שכן הוא עלול להפוך לCVA ולעשות נזק בלתי הפיך.

טיפול:

  • דאג לנתיב אוויר פתוח במידת הצורך.
  • במידה ויש חשד לטראומה יש לדאוג לעמוד שדרה צווארי.
  • יש להרגיע את החולה, כיוון שחולה זה אף אם אינו מסוגל לדבר מודע לסביבתו ומצבו.
  • פינוי לבית חולים.

נכתב ע"י רויטל קוראיל – אחראית הדרכה, "מזור – הדרכות רפואה "

" המידע המופיע במדריכי העזרה הראשונה של" מזור "הינו לשם מידע כללי בלבד, ואינו בגדר המלצה או תחליף לטיפול רפואי מוסמך ו/או לביקור אצל רופא. מומלץ לעבור קורס עזרה ראשונה בחברת מזור – הדרכות רפואה "

Open chat