החייאה בתינוק מחוסר הכרה

במאמר הבא נלמד מה אנו עושים כאשר ניווכח בתינוק מחוסר הכרה, לאחר שקראנו את המאמרים הקודמים העוסקים בחייאה, הרי שיש לנו טיפה ידע והבנה בתחום אך חשוב שנבין שאצל תינוקות אופן הטיפול נשאר זהה הסיבה השכיחה ביותר אצל מבוגרים למצב של חוסר נשימה ודופק היא מחלות לב .
בשונה ממבוגרים הפסקות נשימה אצל תינוקות נגרמות לרוב מבעיות נשימתיות כגון : מחנק הנגרם ע"י גוף זר, טביעה, שאיפות עשן וסוגים שונים של הרעלות הנגרמות ע"י משחק של התינוק ואכילת דברים אסורים .

טכניקת ההחייאה אצל ילדים ותינוקות שונה בהיבטים אנטומים ופיזיולוגים מהחייאת מבוגרים, לילדים ראש גדול יחסית, לב גדול יחסית, עצמות גמישות, קצב לב מהיר יותר ועוד. ולכן אנו נלמד החייאה זו בנפרד מהחייאת מבוגרים.

מאיפה מתחילים?

הכרה: הכרה היא היכולת של האדם לחוות את המציאות ולנסחה לעצמו. מבחינה רפואית, הכרה מיוחסת לכל אדם אשר הוא ערני ומגיב לגירויים.

למה זה חשוב לנו? בדיקת הכרה זהו הדבר הראשון אותו נעשה כאשר נגיע אל תינוק אשר אינו מגיב לנו, על סמך בדיקה זו נדע איך להמשיך את מהלך הטיפול כולו.

בדיקת הכרה אצל תינוק:

איך עושים את זה?

סביר להניח שתינוק, אף אם הוא בהכרה מלאה לא יענה לנו כשנקרא בשמו ולכן נעשה ישיר את הבדיקה הפיזית ננסה לזהות תגובה לכאב, בדיקה לכאב אצל תינוק תתבצע ע"י צביטה או דגדוג כפות רגליו של התינוק, במידה והתינוק אינו מגיב נעבור ישיר לבדיקת נשימה

למה לא לקרוא לעזרה קודם?

בד"כ השלב הראשון אותו נעשה לאחר שזיהינו כי הנפגע לא בהכרה ואינו נושם הוא קריאה לעזרה, אך כפי שקראנו קודם, רוב בעיות ההכרה אצל ילדים ותינוקות נובעים מבעיות נשימה ולכן במידה ואנו לבד נבצע 2 דקות החייאה ורק אז נקרא לעזרה וזאת על מנת לתת לתינוק סיכוי לשרוד בהמשך הטיפול

בדיקת נשימה

לאחר שגילנו כי התינוק חסר הפעולה הישירה שנבצע היא בדיקת נשימה, על סמך בדיקה זו נחליט האם להתחיל בפעולות החייאה, ולכן בדיקה זו הינה קריטית וחשוב לדעת לעשות אותו במיומנות .

איך עושים את זה ?

בשביל לזהות בצורה המיטבית האם התינוק נושם, נחשוף את בית החזה וננסה לזהות ולהרגיש עלייה וירידה של החזה, בנוסף נצמיד את אוזננו אל פיו של התינוק וננסה לשמוע את נשימותיו, נבצע את הבדיקה במשך 5-10 שניות, אם גילנו שהתינוק איננו נושם או שהוא נושם פחות מ 2-3 נשימות במהלך 10 השניות נקרא במידית לעזרה ונחל בעיסויים ובעצם בסכמת ההחייאה [ 2-3 נשימות נחשב לנשימה לא יעילה ] בשלב זה נקדים ונאמר שהמאמר הינו לשם מידע בלבד ובכל מקרה מומלץ לעבור קורס החייאה בסיס בחברת " מזור – שירותי רפואה" על מנת ללמוד את פעולות ההחייאה בצורה מדויקת

החייאה:

ביצוע 30 עיסויים מידיים [ C ]

סילוק הפרשות ופתיחת נתיב אוויר [ A ]

הנשמה, במידה ואין נשימה לבצע הנשמות בעזרת מסיכה [ B ]

מטרת ההחייאה:

מטרת ההחייאה הינה חמצון מרבי של המוח עד להגעת טיפול מתקדם, מטרתנו העיקרית היא להשאיר את הנפגע במצב בו הוא נמצא ולמנוע הידרדרות נוספת של מצבו. אין לצפות שהנפגע יתעורר באמצע ההחייאה! [ דבר זה קורה אך ורק בסרטים ]

ביצוע 30 עיסויים מידיים [ C ]

הדבר הראשון והחשוב ביותר אותו נעשה הינו ביצוע עיסויי חזה מחקרים הראו כי ביצוע עיסויי חזה הוא השלב החשוב ביותר בסכמת ההחייאה ובסופו של דבר זה הדבר אשר יציל את הנפגע, כמו שכבר אמרנו מטרת ביצוע העיסויים הוא לחכות את פעולת הלב וזאת על מנת להמשיך ולהזרים דם אל המוח ושאר חלקי הגוף .

אז איך עושים את זה:

בתינוקות, הניחו 2 אצבעות במרכז החזה.

לחצו על עצם החזה פנימה, הרפו את הלחץ ותנו לבית החזה לשוב למקומו הטבעי. חשוב מאוד לשמור על

הידיים ועל מיקומן במהלך כל ההחייאה ועל קצב החייאה קבוע.

זמן לחיצה = שמן הרפיה.

לאחר סט אחד של 30 עיסויי חזה נעבור לשלב הבא, סילוק הפרשות ופתיחת נתיב אוויר

דגשים:

  • יש לבצע את העיסויים על גבי מצע קשיח בלבד [ כגון : רצפה ]
  • מקום העיסויים הוא במרכז עצם החזה של המטופל
  • העיסוי יבוצע בעזרת 2 אצבעות
  • קצב עיסויים יהיה כ 30 עיסויים ב 10 שניות [המטרה היא 100 עיסויים בדקה ]
  • זמן לחיצה = זמן הרפיה
  • סילוק הפרשות ופתיחת נתיב אוויר [ A ]

לאחר שביצענו סט אחד של עיסויי חזה נעבור לסילוק ההפרשות ולפתיחת נתיב האוויר של התינוק, פתיחת נתיב האוויר הינו חשוב במיוחד, אחרת התינוק יחנק ומשם כבר אין צורך להסביר לכן מה יקרה נכון ? בשלב זה נבדוק את נתיב האוויר של הנפגע, לפעמים יופיעו בפיו של התינוק או הילד הפרשות אשר יעלו מהקיבה של הנפגע בעקבות חוסר ההכרה, כמו כן ישנה סכנה של נפילת בסיס הלשון. 2 בעיות אלו יכולות לגרום למצב של חנק אצל המטופל ואי הצלחת ההנשמה בשלב הבא.

נפתח את פה המטופל ונתבונן לתוכו במטרה לבדוק שאין הפרשות בפה הנבדק במידה וישנן הפרשות, נגרוף אותן אל מחוץ לחלל הפה . תינוקות אפשר להפוך לגמרי כדי להקל על הסילוק .

בתינוקות ניצור תנוחה של " מבט לשמים " ע"י הכנסת יד המטפל אל מתחת לעורף או שמיכה קלה מקופלת בין השכמות.

הנשמה, [ B ]

לאחר שפתחנו את נתיב האוויר נעבור לביצוע הנשמות . את כל מהלך ההנשמה יש לבצע כאשר נתיב האוויר של הנפגע פתוח. ווידוי לכך שנתיב האוויר אכן פתוח וההנשמה נכונה הוא עליית בית החזה של התינוק.

איך עושים את זה?

אטמו את נחירו בעזרת אצבעותיכם כאשר כל הזמן אני מפקידים על הטיית ראש לאחר [ כמו שלמדנו בשלב A, פעולה זו משאיר את דרכי האוויר פתוחות ומאפשרות להנשמה להצליח]

לקחו נשימה קלה [ סימן הזיהוי הוא ניפוח הלחיים של המנשים], הצמידו את שפתותיכם כל שתכסו את פה ואף המונשם ובצעו שתי נשיפות ראשונית.

אבחנה להנשמה מוצלחת היא עליית בית החזה, כך אנו יכולים לדעת שאכן הגיע אוויר לבית החזה, במידה ואין עליית בית חזה זאת מכיוון שדרכי האוויר חסומות, שפרו את הטיית הראש לאחר וניסו שנית.

דגשים:

  • נבצע 2 הנשמות זהב
  • נכסה את פה ואף התינוק בעת ההנשמה
  • ננשוף אוויר עד שנראה עליית בית חזה המונשם
  • בתינוקות נפח ההנשמה יהיה נפח הלחיים של המטפל
  • מיד לאחר ההנשמה נחזור לעיסויים במתכונת של 30 עיסויים 2 הנשמות
  • לאחר מכן נמשיך בביצוע פעולות החייאה במתכונת של 30 עיסויים 2 הנשמות עד להגעת כוחות מגן דוד אדום

נכתב ע"י: שי שבו "מזור – שירותי רפואה"
המידע המופיע במדריכי העזרה הראשונה של "מזור – שירותי רפואה" הינו לשם מידע כללי בלבד, ואינו בגדר המלצה או תחליף לטיפול רפואי מוסמך ו/או לביקור אצל רופא. מומלץ לעבור קורס עזרה ראשונה בחברת מזור -שירותי רפואה .

Open chat