הסכנה בשומן טראנס

אחד הדברים החשובים כשמגישים עזרה ראשונה, זו המניעה. להימנע בכלל ממצב שבו יש צורך להגיש עזרה ראשונה. ובכדי למנוע צריך להבין ולהכיר את הגורמים למחלות השונות שעלולות לסכן את החיים בעתיד. אחד מהם הוא שומן הטראנס שלאחרונה מדובר הרבה בחדשות, בעיתונים ובאינטרנט.

כאשר אומרים שומן טראנס מתכוונים לשומן בלתי רווי שעבר "יישור" בתהליך הקשייה. היישור הופך אותו למוצק בטמפרטורת החדר וגם לצמיג ודביק יותר בדם. בנוסף לכך הוא חומר סינטטי, ולכן מפריע לתהליכים תקינים בגוף.

אם זה מסוכן, אז למה משתמשים בזה בכל זאת?

בעבר היו משתמשים בשמן קוקוס/דקל/חמאה/מבקר שיש להם חיי מדף ארוכים. בגלל עלייה בתחלואה לבבית חיפשו היצרנים דרך חלופית לשימור חיי המדף הארוכים, וכך החלו להשתמש בשומן טראנס. שומן טראנס נוצר בתהליך כימי שבמהלכו שמן נוזלי בטמפרטורות החדר הופך מוצק, וכך הוא מחזיק מעמד יותר זמן משאר המוצרים. ניתן למצוא שומן טראנס במרגרינה, מאפים, מוצרי בצק קפואים (כמו בורקסים) ומטוגנים.

מה שהם לא ידעו אז, שצריכה גבוהה של שומן טראנס מעלה את רמות הכולסטרול הרע (LDL), ומורידה את הטוב (HDL). דבר זה לפי מחקרים מגדיל את הסיכון ללקות במחלות לב וכלי דם. מחקר נוסף גילה ששומן טראנס מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2, מוביל לעלייה והגברת הסיכון בתהליכי דלקת, ועלול לגרום להשפעה מוחית.

מה קורה לילדים ותינוקות שצורכים אותו? וכיצד הם צורכים אותו?

תינוקות יונקים יכולים לקבל אותו מחלב האם, במידה והאם בזמן ההריון ובהנקה צרכה שומן טראנס.דרך נוספת שילדים נחשפים אליו היא דרך דגני בוקר, חטיפים ועוגיות. שומן טראנס מפריע לתהליכים מטאבולים בגופם של הילדים ומפריע להתפתחותם ולגדילתם, ובנוסף מוריד את כמות האומגה 3 ו-6 שחיוניות להתפתחות המוח.

פגיעה זו במטבוליזם בגוף יכולה להוביל לאלרגיות, לפגיעה חיסונית ופגיעה בתפקודי המוח לטווח ארוך.בארה"ב יצרנים מחוייבים לציין אם יש נוכחות של שומן טראנס במוצרים, דבר שלא קיים בישראל עדיין.

לכן עליכם לשים לב מה אתם אוכלים.

Open chat